Chipsy z jarmużu (bez glutenu, bez cukru, wegan, raw)

Ten przepis jest wprost prze prze prze… PRZE pyszny 🙂 Te chipsy w smaku są znacznie lepsze niż sklepowe „Lejsy”, a przecież jakościowo będą nieporównywalnie bardziej wartościowe i odżywcze.

Składniki:

  • 130 g ziaren słonecznika namoczonych przez noc w wodzie (1 szkl)
  • 0,5 papryki czerwonej
  • 1 łyżeczka przyprawy papryka wędzona
  • 1 pomidor (ok. 150 g)
  • 1 łyżka oliwy z oliwek dobrej jakości
  • 4 czubate łyżki płatków drożdżowych (opcjonalnie- ale bardzo bardzo warto :))
  • 2 opakowania jarmużu

Przygotowanie:

  1. Wszystkie składniki (poza jarmużem) zmiksuj na gładką masę. (Konsystencja ma być dość gęsta, w razie potrzeby dodaj jeszcze kawałek pomidora lub wody).
  2. Jarmuż wsyp do dużej miski (najlepiej po jednym opakowaniu, chyba, że masz naprawdę ogromną miskę), usuń bardzo grube kawałki (możesz sobie je zostawić do zrobienia soku lub smoothie).
  3. Zmiksowaną masę podziel na pół, wyłóż jedną część na jarmuż i ugniataj ręką jak przy wyrabianiu ciasta. Jak wszystko będzie dokładnie wymieszane, wyłóż jarmuż na dwie kratki dehydratora (wyłożone papierem do pieczenia) i przygotuj podobnie drugą paczkę jarmużu. Posól delikatnie po wierzchu, chyba, że będą to chipsy dla dzieci.
  4. Susz za pomocą dehydratora ustawionego na ok. 39 st. przez około 8-12 h. Część chipsów będzie gotowa wcześniej, część później.
  5. Jeżeli nie posiadasz dehydratora, wysusz chipsy w piekarniku ustawionym na ok. 40-50 st., wtedy wewnątrz panuje temperatura około 40 stopni, a więcej wartości odżywcze nie wytracają się. Jeżeli Ci się spieszy, możesz też ustawić trochę wyższą temperaturę, jednak wtedy chipsy już nie będą raw (surowe ;))
  6. Jest to proces trochę dłuższy, jednak dla tych z Was, którym zależy na prozdrowotnym oddziaływaniu pożywienia będzie idealny 🙂
  7. Smacznego i na zdrowie :*