Chleb gryczany (bez drożdży, bez glutenu, bez cukru, wegan)

Pewnie wiele z Was miało okazję wypróbować ten chleb lub przynajmniej o nim słyszało, pewnie same dobre rzeczy 😉 Jeżeli jesteś osobą, która poszukuje alternatyw dla sklepowych produktów, to ten chleb będzie dla Ciebie. Jest bezglutenowy, sycący i odżywczy, nadaje się idealnie na pełnowartościowy posiłek jak również dla dzieci na spacer na rączki.

Jako, że nie przepadam za smakiem kaszy gryczanej, to postanowiłam ten przepis wzbogacić o inne składniki, a o to co powstało:

Składniki:

  • 500 g kaszy gryczanej
  • 100 g kaszy jaglanej
  • 2-3 łyżki świeżo zielonego siemienia lnianego
  • ok. 100 g różnych ziaren (do wyboru – słonecznik, czarnuszka, pestki dyni, orzechy itp.) – opcjonalnie
  • 150- 200 g ugotowanego: ryżu/ziemniaków
  • 10 suszonych pomidorów pokrojonych w kostkę
  • ok. 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka tymianku (lub inne ulubione przyprawy)

Przygotowanie:

  1. Obydwie kasze przepłukać na sitku, przesypać do miski i zalać wodą ok. 1 cm ponad powierzchnię kaszy. Odstawić na noc.
  2. Rano uzupełnić wodę, którą „wypiła” kasza do ok. 1 cm ponad powierzchnię, przemieszać i odstawić do wieczora (minimum 8 godzin).
  3. Po tym czasie, jeżeli kasza nie wchłonęła już więcej wody, odlej jej nadmiar, tak aby płyn był na tym samym poziomie co kasza lub minimalnie więcej (max 1 cm ponad poziom kaszy).
  4. Teraz dodaj wszystkie pozostałe składniki prócz ziaren i suszonych pomidorów i zmiel blenderem na pół gładko (tak jak lubisz najbardziej, możesz zmielić niemal całkowicie na gładko lub pozostawić małe grudki).
  5. Dodaj ziarna i suszone pomidory, wymieszaj dokładnie łyżką.
  6. Foremkę do pieczenia chleba wyłóż papierem do pieczenia, w razie potrzeby posmaruj lekko tłuszczem i przelej do niej powstałą masę chlebową. Jeżeli chcesz, teraz można po wierzchu posypać chleb ulubionymi ziarnami.
  7. Wstaw foremkę do zimnego piekarnika (lub delikatnie podgrzanego do 50 stopni, żeby szybciej urósł) i pozostaw w nim do rana.
  8. Kolejnego dnia, chlebek powinien trochę urosnąć. Ustaw teraz piekarnik na 200 stopni (bez wyciągania chleba z piekarnika), a gdy osiągnie odpowiednią temperaturę ustaw czas pieczenia na około 55 minut.
  9. Po tym czasie wyjmij chleb z foremki, odklej papier i pozostaw chleb do ostudzenia.
  10. Jeżeli nie masz pewności czy zjesz chleb zanim się nie zepsuje, pokrój go całego na kromeczki i zamroź. Później w razie potrzeby wystarczy wyciągać po kilka kromek z zamrażarki i pozostawić do rozmrożenia lub wsadzić do nagrzanego piekarnika na 10 minut i kromeczki gotowe 🙂